Sider

tirsdag den 6. november 2012

valg af farver til dit hjem....

Jeg arbejder med 2 lag i farvesammensætningen i et rum. Basis farver og tillægs farver.
Mange tænker ikke på basis farverne, hvilket er forståeligt -de er ikke så spændende at beskæftige sig med. MEN det er dem der skaber fundamentet og er derfor vigtige at tage stilling til.
For at være meget firkantet, kan man faktisk gakke helt ud med farver HVIS man har et godt, enkelt og roligt fundament. Til gengæld hvis du bare har en masse farver unden det rolige fundament, vil der hurtigt opstå kaos og dit udtryk vil virke rodet.

Basisfarverne er grundfladerne: vægge og større møbler
Tillægsfarverne er 'farveklatterne' i rummet.

Jeg laver altid en farveskala der viser både basisfarver og tillægsfarver.
Farveskalaen giver overblik, den viser om dine valg harmonerer og kan i princippet have så mange farver du ønsker. Jeg prøver at begrænse farverne til ca. 3 af hver.

Hvordan vælger man hvilke farver:
Det er en god tommelfingerregel at vælge et par farver der klæder hinanden og er samme tone. Hertil lægger jeg altid en farve der stikker ud (kontrasten) den farve der skal give liv og personlighed.

*************
Ekstra tip:
Du skal huske ikke at samle den samme farve på et sted, men have samme farve kombinationer i hele rummet -det skaber harmoni. Altså du skal i alle hjørner, have alle farver fra din farveskala repræsenteret.
**************

Herover er skalaen for mit hjem, som den ser ud pt (se eksempelvis indlægget 'grene m.bær')
Jeg kan godt lide at ændre på tillægsfarverne, derfor har jeg valgt en neutral og lidt tung base, med en del møbler i sorte og mørkt træ. Men de giver en fin kontrast til alle de meget feminine ting jeg tilføjer.
**********



















I Børneværelser syntes jeg det er super fint at have fine farver i blandt basisfarverne.
-læg mærke til hvordan jeg har lagt farverne i skalaen.  I børneværelser kommer der mange farver ind ved forskelligt legetøj, derfor er der ingen tillægsfarver. Jeg har udelukkende fokuseret på at lave en rolig base.